SZEMJON GRIGORJEVICS GINGYIKIN: TÖRTÉNETEK
FIZIKUSOKRÓL ÉS MATEMATIKUSOKRÓL.
A harmadik kiadás elõszava
E könyv elsõ kiadása 1981-ben jelent meg a
Kvant-könyvtár
sorozatban. Több alkalommal újranyomtatták nagy
példányszámban, és 1985-ig több mint
ötszázezer
példány fogyott el belõle.
Lefordították
angol, francia és japán nyelvre. A könyv fõ
részét a
Kvant folyóiratban korábban megjelent cikkeim
alkotják. Jelen kiadást kiegészítettem
néhány olyan cikkel, amelyek ugyan már 1981-ben is
készen voltak, de a szigorú terjedelmi korlátok
miatt akkor nem kerülhettek be a kötetbe.
Néhány további fejezetet késõbb
írtam. Több mint
húsz éve készült el a törzsanyag,
és ma már sok mindenrõl másképpen
írnék. Mégis úgy
döntöttem, hogy csak az idõközben felfedezett
hibákat és pontatlanságokat javítom ki.
Az új fejezetekben tárgyalt témák
közül megemlítem a
cikloist, ezt a különleges sorsú görbét,
amelyet a XVII. században az egyik legfontosabb
görbének tekintettek, és e kor legnagyobb
matematikusai vizsgáltak, de amely végül
matematikatörténeti kuriózumnak bizonyult. A XVII.
századról szóló történetet ---
ez a matematikai analízis hõskora ---
kiegészítettem egy
Leibnizrõl, a tudománytörténet egyik
legérdekesebb
alakjáról szóló fejezettel.
A XVIII. századot három rendkívül
jelentõs matematikus képviseli: Euler, Lagrange és
Laplace. (Lagrange és Laplace
tevékenysége átnyúlik a XIX.
századra is.) A
tudománytörténet szokásos logikája
szerint a XVIII. századnak nyugodt évszázadnak
kellett volna lennie, amelyben tisztázzák a
differenciál- és
integrálszámításnak
az elõzõ forradalmi évszázadban
felfedezett, de teljesen ki nem dolgozott elméletét.
Mégis Euler géniusza számára túl
szûkek voltak az abban a korban modernnek
számító tudomány keretei, ezért
felrúgott minden szabályt, és korát messze
megelõzõ, váratlan felfedezéseket tett. A
század végén a tudósok kényes
történelmi kisérlet alanyaivá váltak.
A francia forradalom néhányukat azzal
csábította, hogy részt vehetnek az állam
irányításában, de e
tevékenységükért sokan az
életükkel fizettek. Laplace
és Lagrange sorsa két példa arra, hogy
miként viselkedhet egy
tudós ilyen körülmények között.
A XIX. és XX. század matematikáját Gauss
mellett Kleinrõl, Poincaréról és
Ramanujanról szóló történetekkel
illusztráljuk. Ez a választás
természetesen meglehetõsen
önkényes, de véleményem szerint ezek a
történetek nagyon tanulságosak. Végül
a könyv két kiegészítõ
fejezetet is tartalmaz a projektív geometria
történetérõl és annak
kapcsolatáról a modern matematikai fizika egyik
fejezetével, a twistorok Penrose-féle
elméletével. E drámai történet
matematikai részének megértése
alaposabb felkészültséget igényel, mint a
könyv többi fejezete.
Még egyszer emlékeztetni szeretném az
olvasót, hogy nem szisztematikusan megírt könyvet
tart a kezében, hanem olyan cikkválogatást,
amelyet elsõsorban a matematika
iránt érdeklõdõ diákok és
egyetemi hallgatók számára írtam.
Ezért mindenütt, ahol ez lehetséges volt a
történeti részeket igyekeztem
kiegészíteni a matematikai részletek gondos
kidolgozásával. Idõvel kiderült, hogy a
könyv potenciális olvasóinak köre jóval
szélesebb. Némi meglepetéssel tapasztaltam, hogy
hivatásos matematikusok és fizikusok is találtak
benne a maguk számára érdekeset.
Másrészt voltak olyan olvasók is, akik már
régóta nem foglalkoznak matematikával, és
mégis úgy érezték, hogy ez a könyv
érdekes és tanulságos a számukra.
Szeretnék ugyanakkor arra is figyelmeztetni, hogy senki se
tekintse ezt a könyvet komoly tudománytörténeti
munkának. Nem elsõdleges
források alapján dolgoztam, nem ellenõriztem
gondosan minden apró részletet, és nem
adtam meg a szövegben szereplõ idézetek pontos
helyét. Mindössze meg akartam osztani a matematika
és fizika iránt hozzám hasonlóan
érdeklõdõ olvasóval azt a
képet, amely bennem kialakult azon fontos
történeti-tudományos
munkákkal való ismerkedés során,
amelyekkel hivatásos matematikusként végzett
munkám során találkoztam. Az ideált
számomra nem a komoly történeti munkák
jelentették, (amelyek kétségkívül
nagyon fontosak), hanem inkább Dumas történetei.
Noha ez a könyv nem ad rendszerezett leírást a
matematika történetérõl, mégis
jelentõs anyagot tartalmaz, és ez lehetõvé
teszi, hogy elgondolkozzunk a matematika
fejlõdésének különleges
útjairól. Már a könyv
elsõ kiadásának elõszavában is
említést tettem néhány ismételten
felbukkanó tudományos
témáról. Az újabb fejezetek
néhány további példát
tartalmaznak. (Hadd említsem meg például a
matematika rövid idõn belül bekövetkezõ
halálának apokaliptikus gondolatát
Leibniznél és Lagrange-nál.) A matematikai
divatot ismeretlen törvények
irányítják. Hogyan lehet
megérteni azt, hogy a kortársai által nagyra
tartott Fermat a XVII. század egyetlen jelentõs
matematikusának sem tudta felkelteni az
érdeklõdését számelméleti
munkái iránt? Csupán néhány
szerencsés véletlen
egybeesésnek köszönhetõen folytatta ezt a
vizsgálatot Euler, aki Lagrange-nak és Gaussnak adta
át a stafétabotot, ezáltal biztosítva a
számelmélet fejlõdésének
folytonosságát. Ezzel szemben az ugyancsak a XVII.
században
Desargues és Pascal által felfedezett projektív
geometriát --- az emberi elme egyik legnagyobb
alkotását --- azonnal elfelejtették, és
csak a XIX. században fedezték fel újra.
E könyvben nem próbálom a matematika
fejlõdésének törvényeit
megmagyarázni, én azokat nem ismerem.
Mindössze érdeklõdéssel figyelem ezt a
folyamatot, és megpróbálom az olvasót is
bevonni a háttérben rejtõzõ logika
vizsgálatába. Mondhatjuk-e, hogy valamely
matematikai elmélet megalkotásának
megvan a természetes ideje? Sok érvet lehet felhozni
ezen állítás mellett. A
differenciál- és
integrálszámítás
megalkotását
több matematikus is elkezdte a XVII. században, és
végül azt Newton és Leibniz dolgozta ki
egymástól függetlenül; az analitikus geometria
elméletét Descartes és Fermat szintén
egymástól függetlenül alkotta meg.
Néhány problémát, amelyek hosszú
idõn keresztül minden megoldási kisérletnek
ellenálltak rövid idõn belül több
(véletlen egybeesés során gyakran
három) matematikus is megoldott. A nem-euklideszi
geometriát egymástól függetlenül Gauss,
Bolyai és Lobacsevszkij is felfedezte, az elliptikus
függvények elméletét Gauss,
Abel és Jacobi egymástól függetlenül
kidolgozta. Másrészt voltak olyan nagy matematikusok is,
akik megelõzték korukat, és olyan
felfedezéseket tettek, amelyek
megalkotása nem következett a tudomány
fejlõdésének
természetes logikájából.
Elõfordult, hogy ezeket a felfedezéseket a
kortársak végül elfogadták (mint ez
Arkhimédész vagy Euler esetében
történt), és elõfordult az is, hogy az
elfelejtõdött (mint például
Nicolas d'Oresme esetében, aki már a XIV.
században koordinátákat használt,
és 250 évvel Galilei elõtt
vizsgálta az egyenletesen gyorsuló mozgást; vagy
tekinthetjük a korábban említett
példákat az számelméletrõl
és projektív geometriáról.) A matematikai
alkotás törvényeirõl sok
információt nyerhetünk Ramanujan
életének csodálatos történetét
tanulmányozva.
Mi a személyiség szerepe a matematika
történetében?
Mennyire játszott fontos szerepet a matematika
történetében például Platón
kérlelhetetlen
álláspontja a matematika tárgyáról;
--- azon Platón álláspontja, akinek
korlátlan befolyása volt
korának tudományára? A geometriának
szükségszerûen
szigorúan axiomatikus tudományként kellett-e
fejlõdnie,
vagy más feltételek között
fejlõdhetett-e volna
másképpen is; inkább kisérleti
tudományként? Hasznára
vagy kárára vált-e a geometriának
Platón szélsõséges
elõírása, amely csak körzõ
és vonalzó használatát engedélyezte
geometriai szerkesztésekben? Hogyan fedezték volna fel
ellenkezõ esetben a geometriailag nem megoldható
feladatokat, a gyökvonás segítségével
nem megoldható
algebrai egyenleteket, a transzcendes számokat?
A matematikusok azon nemzedékéhez tartozom, amelynek
tagjait idõnként elfogja a meglehetõsen
kétértelmû
nosztalgia a szovjet mindennapok borzalmainak hátterében
virágzó matematika kora iránt. (A
háttere ellenére
megfogalmazás ebben a kontextusban nem lenne megfelelõ.)
A matematikai pálya ekkor tekintélyes
foglalkozásnak számított, amely sok
tehetséges fiatalt vonzott, akik
intellektuális tevékenységet akartak folytatni,
viszonylag mentesen az uralkodó marxista
ideológiától. Ezt a jelenséget sokszor
tárgyalták az elmúlt tíz évben,
és itt nem kívánom folytatni ezt a fontos
vitát. Ma a matematika helyzete alaposan megváltozott.
Lehetõségem van megfigyelni a matematika és
általában a tudomány presztizsének
jelentõs hanyatlását az Egyesült
Államokban. Nem látok tragédiát abban, hogy
a tehetséges fiatalok többsége
a tudományos pálya helyett más
foglalkozásokat részesít elõnyben,
olyanokat, amelyek sokszor összehasonlíthatatlanul jobb
anyagi lehetõségeket biztosítanak, de megijeszt
az a kizárólagosan haszonelvû szemlélet a
matematika szerepérõl az oktatásban, amely nem
vesz tudomást a matematika különleges
szerepérõl a személyiség
intellektuális fejlõdésében.
Emlékezzünk arra, hogy Platón
Akadémiájában a geometriát
elsõsorban nem a leendõ tudósok, hanem a
leendõ uralkodók tanulmányozták
(egyébként Spártában nem
osztották a matematika iránt érzett szeretetet,
és a rómaiak sem sorolták azt a görög
civilizációtól örökölt
értékek közé.) A volt Szovjetunió
matematikai iskoláiban végzettek a
matematikától távolesõ területeken is
sikeresek voltak. Ma sok fiatal matematikus dönt úgy, hogy
otthagyja a matematikát az üzleti karrier
érdekében. Gyakran válnak sikeressé,
de ezt nem valamilyen konkrét matematikai ismeretnek
köszönhetik, hanem annak az intenzív
intellektuális tréningnek, amelyet a matematikai
pályára készülve kaptak.
A mai Oroszországban az élet feltételei alaposan
megváltoztak, és a matematika nehéz idõket
él át. Az orosz matematikusoknak olyan mindennapi
gondokkal kell küszködniük, amelyek nyugati
kollégáik számára ismeretlenek.
Belenézve bizonyos orosz újságokba,
idõnként az az érzésem támad, hogy a
XVIII. századi matematikusoknak nem kellett volna
örömmel kihagyniuk a horoszkóp
készítését a kötelezõ
matematikai feladatok közül; ma ez matematikai
tevékenységünk
hasznos kiegészítése lehetne.
Lassan ötven éve foglalkozom matematikával,
és nem szûnök meg lelkesedni eme csodálatos
tudomány iránt. Jó tudni, hogy
sok ember, közöttük sok fiatal is osztja matematika
iránt érzett szerelmemet. Ez a könyv
elsõsorban nekik szól.
Végül szeretném kifejezni õszinte
köszönetemet a könyv szerkesztõjének Sz.
M. Lvovszkijnak a könyv ezen új kiadásának
elõkészítésében
nyújtott segítségéért.
2001 február 11. Princeton, USA
Tartalomjegyzék
- Bevezetés
- A nagy mûvészet. (Ars Magna, A harmadfokú
egyenlet megoldása)
Függelék: Girolamo
Cardano Életem címû könyvét lapozva
- Két történet Galileirõl
A mozgás törvényeinek
felfedezése
A Medici-bolygók.
Függelék: Olaf Römer
sejtése
- Christiaan Huygensrõl és az
ingaóráról
Függelék:
A Horologium Oscillatorum ötödik része egy
másik órakonstrukcióról, amelyik az
ingák körmozgásán
és a centrifugális erõ tételén
alapul
- A ciklois titkai
A ciklois és az izochron inga (Olyan inga,
amelynek lengésideje nem függ kitérése
nagyságától.)
Rulettek és érintõik
A brachisztochron (a leggyorsabb lesiklás),
avagy a ciklois még egy titka
- Blaise Pascal
- A felsõbb geometria kezdetei (Gottfried Wilhelm Leibniz)
- Leonhard Euler
- Joseph Louis Lagrange
- Pierre--Simon Laplace
- A matematika fejedelme (Carl Friedrich Gauss)
Gauss indulása
Az aranytétel
Királyi hétköznapok
Függelék: Harmadfokú
egyenletekhez vezetõ szerkesztési feladatok
- Felix Klein
Függelék: Felix Klein:
Elõadások a matematika
fejlõdésérõl a XIX. században
címû könyvének bevezetése
- Henri Poincaré varázslatos világa
- Ramanujan rejtélye
- A koordináták hasznáról és
hiperboloidok összeláncolásának
mûvészetérõl
- Roger Penrose komplex világa
A Gingyikin könyvnek a Népszabadságba
benyújtott (és el nem fogadott) ismertetése.
|